پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

علامه مجلسی : نشر کتب فلسفی در میان مسلمین جنایت بر دین بود

علامه مجلسی : نشر کتب فلسفی در میان مسلمین جنایت بر دین بود

 

علامه مجلسی متکلم و محدث بزرگ شیعه انتشار کتب فلسفی در میان مسلمین را که توسط خلفای اموی و عباسی صورت گرفت، جنایت بر دین می داند. این عالم و محدث نامدار که غلبه مذهب اهل بیت علیهم السلام در ایران تا حد زیادی مدیون مساعی علمی و سیاسی او ست، در کتاب شریف بحار الانوار می نویسد:

 

«این جنایت به دین و نشر کتب فلسفه میان مسلمین، از بدعت‌های خلفای جور و معاندان أئمه دین علیهم السلام بوده است، تا مردم را از آن‌ها و از شرع مبین رو گردان سازند. دلیل بر آن نقل صفدى در شرح لامیة العجم است که چون مأمون با یکى از پادشاهان مسیحى ـ به گمانم حاکم جزیره قبرس بود ـ پیمان آتش بس امضاء کرد و خزانه کتب یونان را از او خواست که در کتابخانه‏اى جمع بود و کسى را بر آن اطلاعى نبود.



:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: تهافت الفلاسفه, خلفا, دهریان, سقراط, علامه مجلسی, فلاسفه, متکلم, محدث, هارون, هشام, وحى, کتب فلسفی, یحیى برمکى, یونان, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 22 اسفند 1392
در دیدار آقای دکتر احمد احمدی (ریاست سازمان سمت) با معظم له : انتقاد حضرت آیت الله العظمی سیستانی از

در دیدار آقای دکتر احمد احمدی (ریاست سازمان سمت) با معظم له : انتقاد حضرت آیت الله العظمی سیستانی از تدریس فلسفه ملاصدرا و ترویج آراء انحرافی ابن عربی در حوزه و دانشگاه

 227780 686 انتقاد حضرت آیت الله سیستانی از تدریس فلسفه ملاصدرا و ترویج آراء انحرافی ابن عربی

 

در دیداری که رییس سازمان مطالعه و تدوین کتاب های علوم انسانی دانشگاه ها – «سمت» - جناب آقای دکتر احمد احمدی با حضرت آیت الله العظمی سیستانی داشتند ، معظم له با ابراز نگرانی از وضعیت علوم انسانی در کشور ، از تدریس فلسفه ملاصدرا و ترویج آرای باطل و انحرافی محی الدین ابن عربی (خصوصا در باب معاد) انتقاد کردند و بر ضرورت اصلاح این رویکرد تاکید نمودند ۱ .

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله العظمی سیستانی, آیت الله سیستانی, آیت الله کاشانی, ابن عربی, اجتهاد, احمد احمدی, ادب, ادعای مکاشفات, استفتاء, اسلامی, اعتقادات, انتقاد, انحراف, بهشتی, تقوا, حقوقی, خرافات, دکتر کاشانی, دیانت, ریاست انتشارات سمت, سازمان سمت, سیاست, شفعه, عقیده, علم, علوم انسانی, فرانسه, فلسفه, معاد, ملاصدرا, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 8 آبان 1392
نقد تفسیر المیزان / آیت الله سیدان
میزان در تفسیر المیزان 
نقدی منصفانه
تفسیر المیزان در گفتگو با آیت الله سیدان
در آغاز بفرماييد ارزيابى شما از الميزان و شخصيت نويسنده آن در سنجش با ديگر تفاسير چيست؟
آیت الله سيدان:  
پيش از هر چيز، لازم مى دانم كه به ابعاد روشن و ممتاز تفسير شريف الميزان، اشاره اى هر چند به اجمال داشته باشيم «الميزان»
از امتيازهاى فراوان و مهمى برخوردار است كه بخشى از آنها را در جامعيت شخصيت مؤلف آن بايد جست و جود كرد و برخى را در سبك و شيوه تأليف الميزان.
شخصيتى چون علامه طباطبايى (ره) كه از علوم عقلى و نقلى و دانشهاى مختلف حوزوى و دينى برخوردار بود، بديهى است كه وقتى به تفسير قرآن روى مى آورد،
دستاورد او از كمال و جامعيتى بالا بهره داشته باشد، به كار تفسير مى پرداخت، ولى از نظر مايه علمى و بينش اجتماعى در سطحى پايين تر قرار داشت،
به رغم دسترسى به منابع فراوان تفسير و مدارك علمى مختلف، باز هم انتظار نمى رفت كه كارى در حدّ الميزان ارائه دهد. تبحّر بسيار بالاى علامه در علوم عقلى و نقلى
و اهتمام ايشان به كار تفسير و عزم ايشان بر استقصا و تفصيل و تحقيق و بسط كلام، سبب شده است تا مجموعه تفسير الميزان، حاوى بررسيهايى عميق و اصيل باشد.
از سوى ديگر، سبك و شيوه تدوين و تأليف الميزان نيز امتيازهايى بر بسيارى از تفاسير پيشين و يا معاصر خود دارد، از آن جمله:
يك. واژه شناسى الميزان; تا آن جا كه تتبّع كرده ام، شايد بهترين انتخاب از معانى كلمه ها در ذيل آيات صورت گرفته است.


:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: نقد المیزان، نقد علامه طباطبایی، علامه سیدان، , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 25 شهريور 1392
توحید خواص آنست که جمیع عبادتها عبادت حق تعالی است (حتی بت پرستی)!

Hasanzadeh 00009 yasinmedia.com  توحید خواص آنست که جمیع عبادتها عبادت حق تعالی است (حتی بت پرستی)!علامه حسن زاده آملی:توحید عوام انست که پیامبران به مردم می گفتند بت نپرستید. توحید خواص آنست که جمیع عبادتها عبادت حق تعالی است !

علامه حسن زاده آملی در یکی از تالیفاتشان به نام ممدالهمم در شرح فصوص الحکم پرده از مطلبی برمی دارند که شنیدن آن خالی از لطف نیست. ایشان در بیان تاویل آیات سوره مبارکه طه در باب گوساله پرست شدن قوم حضرت موسی(ع) پس از رفتن آن جناب به کوه طور و سپس ماجرای بحث موسی(ع) و هارون(ع) چنین می فرمایند:….

 

موسی(ع) بواقع و نفس الامر و به امر توحید اعلم از هارون بود. چه اینکه می دانست اصحاب عجل چه کسی را پرستش می کردند. زیرا او عالم بود که خداوند حکم فرموده که جز او پرستش نشود و انچه را حکم فرمود غیر ان نخواهد شد (پس جمیع عبادتها عبادت حق تعالی است و لکن ((ای بسا کس را که صورت راه زد)).



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: داوریهای متضاد درباره ابن عربی, دیدگاه ابن عربی, سوره مبارکه طه, علامه حسن زاده آملی, ممدالهمم در شرح فصوص الحکم, نقد, نقد ابن عربی, نقد تصوف, نقد عرفا, نقد عرفان, نقد فرق ضاله, کوه طور, گمراهی, گوساله, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 21 مرداد 1392
سروده ای پرشور از استاد علامه محمد رضا حکیمی – با مضامین اعتقادی – اجتماعی

سروده ای پرشور از استاد علامه محمد رضا حکیمی – با مضامین اعتقادی – اجتماعی : مکتب توحید و عدل از جعفر صادق بپاست، این طریق انبیاست…

 

a.hakimi2 سروده ای پرشور از استاد حکیمی   مکتب توحید و عدل از جعفر صادق [علیه السلام] بپاست...

 

سروده ای پرشور از محمد رضا حکیمی، در مدح “آموزگار بزرگ عقل و عقلانیت”، “بزرگ پشتوانه مساوات و عدالت”، “تجسم ملکوت حقایق”، “تبلور جبروت رقایق”، “تجلی لاهوت دقایق”، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام)

 



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: ارسطو, استاد حکیمی, اسرار, امام جعفر صادق (علیه السلام), اهل الذِّکر, جبروت, حکمت, طریق انبیا, عقل, عقلانیت, علامه محمد رضا حکیمی, علمِ هیئت, فرقان, لاهوت, محمد رضا حکیمی, ملاصدرا, ملکوت حقایق, مکتب توحید, هیولا, پرشور, کیهان, یونان, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 21 مرداد 1392
نقدی برمقاله اندیشه و افکارملاصدرا و تأثیر آن برفرهنگ اسلامی

نقدی برمقاله اندیشه و افکارملاصدرا و تأثیر آن برفرهنگ اسلامی

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين

مقاله اي با عنوان انديشه و افكار ملاصدرا و تاثير آن بر فرهنگ اسلامي در هفته نامه ی افق حوزه (شماره 229 تاريخ 1388/2/30) منتشر شد که نويسنده ي اين مقاله مدعي شده است انديشه هاي ملاصدرا تاثيري عميق در فرهنگ اسلامي داشته و در مورد ملا صدرا مي نويسد: (بر اساس معرفت عميق و ارادت وثيقي كه نسبت به دين و همه ي مظاهر آن يعني توحيد، رسالت،  ولايت و نيز قرآن داشت با اندوخته هاي فراوان حكمي و عرفاني خود را به ساحل دين رسانيد و گوهرهاي گران بهايي را از درياي معارف الهي بهره برده و خود را به اوج معارف الهي رسانيده و از زمره ي افراد متعمقي شد كه ناب ترين معارف را در وادي توحيد عرضه كرد. )



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: استاد علی احمدی افکار ملاصدرا اندیشه ملاصدرا اول خرداد دارالصادق روز ملاصدرا معاد جسمانی نقد فلسفه نقد ملاصدرا, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
افلاطون را بشناسید.

اشاره ای کوتاه به افلاطون(427-347 ق.م) استاد ارسطو[1]:

 
 از سوی پدر و مادر وابسته به خاندان های برجسته اشرافی آتن بود.
 
پدر افلاطون در کودکی وی مرد و مادرش با دائی خود به نام پور پلامپس... زناشوئی کرد....[2]
 
افلاطون در 20 سالگی(407ق.م) به حلقه شاگردان سقراط پیوست. افلاطون 8 سال را با سقراط گذرانده بود. وی سرانجام در 81 سالگی در 347ق.م در یک جشن عروسی در گذشت و در محل آکادمی به خاک سپرده شد.


:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: افلاطون, یونان, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 13 تير 1392
شیخ انصاری: کتب عرفا و فلاسفه کتب ضلال است

شیخ انصاری در مبحث کتب ضاله از مباحث مکاسب محرمه، بعضی از کتب عرفا و فلاسفه را در زمره کتاب های گمراه کننده دانسته است که مطالعه و نگهداری آن ـ مگر به قصد رد و نقد آنها ـ حرام است.

شیخ اعظم در مکاسب محرمه (ص 234) می نویسد: «لازم است مقصود از کتب ضلال را روشن کنیم و معلوم کنیم که آیا مقصود از ضلالت این است که محتوای کتابی فی نفسه باطل باشد تا گفته شود که کتب ضلال کتبی است که حاوی مطالب باطل است یا آن که مقصود از ضلالت آن چیزی است که ضد هدایت است و در این صورت احتمال دارد که بگوییم کتب ضلال کتابهایی هستند که به قصد گمراه کردن نوشته شده اند و نیز کتابهایی هستند که  مطالعه آنها موجب گمراهی می شود حتی اگر مطالب آن [فرضا] حق باشد مانند بعضی از کتاب های عرفا و فلاسفه که مشتمل بر مطالب و ظواهر منکر و غلطی است که آنان ادعا می کنند مقصودشان ظواهر این مطالب نیست. پس این کتب نیز با فرض حتی حقیقت داشتن مطالب آن در زمره کتب ضاله هستند.

متن عربی سخن شیخ انصاری چنین است:   

«وحينئذ فلا بد من تنقيح هذا العنوان وأن المراد بالضلال ما يكون باطلا في نفسه؟ فالمراد الكتب المشتملة على المطالب الباطلة، أو أن المراد به مقابل الهداية؟ فيحتمل أن يراد بكتبه ما وضع لحصول الضلال، وأن يراد ما أوجب الضلال وإن كان مطالبها حقة، كبعض كتب العرفاء والحكماء المشتملة على ظواهر منكرة يدعون أن المراد غير ظاهرها، فهذه أيضا كتب ضلال على تقدير حقيتها



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: شیخ انصاری: کتب عرفا و فلاسفه کتب ضلال است,
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 12 تير 1392
تشبیه ذات خداوند و اجتماع نقیضین در کلام فلاسفه و عرفا

تشبیه ذات خداوند و اجتماع نقیضین در کلام فلاسفه و عرفا

 

در مکتب برهان و دین، مذهب اهل تعطیل در مورد معرفت خداوند باطل است. و معناى تعطیل این است که بشر حتّى از بحث درباره وجود خداوند طفره رفته و یا اینکه وجود او را انکار کند، امّا پس از اقرار به وجود خداوند هر گونه تعمّق و تحقیق و جستجو درباره معرفت کنه ذات او داخل در مسأله تشبیه است.

 

فلسفه و عرفان به این مسأله مهم توجّه نداشته، پس از بحث اثبات وجود خداوند، در مورد شناخت حقیقت ذات او بحث مى‏کند، و در نهایت کنه وجود او را عین وجود و هستى مطلق و بى‏ منتها مى‏داند که به صورت اشیاى گوناگون ظهور کرده است. این عقیده مستلزم تشبیه ذات خداوند به ممکنات از حیث ذات و سنخ وجود[۱] مى‏باشد، بلکه موجب انکار وجود خالق متعال و خالقیت اوست.

 



:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: ابن عربى, اجتماع نقیضین, تشبیه, تشبیه ذات خداوند, تنزیه, حسن زاده آملى, رساله لقاء اللّه‏, عبداللّه‏ جوادى آملى, فلاسفه و عرفا, فلسفه و عرفان, معرفت کنه ذات, میرزا جواد ملکى تبریزى, والفلسفة الإلهیة, وحدت از دیدگاه عارف و حکیم, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392
نظرات افلاطونِ الهی درباره زنان و کودکان اشتراک جنسی!

نظرات افلاطونِ الهی درباره زنان و کودکان اشتراک جنسی!

 

بارها و بارها از اهل فلسفه و عرفان شنیده ایم و دیده ایم که افلاطون را با لقب “الهی” نام می برند.حال نگاهی بیفکنیم به گوشه ای از نظرات این مردِ خدا!

 

افلاطون در کتاب پنجم جمهوری نظر خودش را در بارهٔ زنان و کودکان بیان می‌کند:

زنان مانند مردان هستند. هیچ شغل اجتماعی نیست که خاص یک جنس خاص باشد. تمام حرفه هایی که بر روی مردان گشوده‌است، حتی جنگ، بر روی زنان نیز گشوده است.

 

زنان پاسدار باید متعلق به همهٔ مردان پاسدار باشند و هیچ یک از آنان نباید با مردی تنها زندگی کند.!

 

کودکان نیز باید در میان آنان مشترک باشند.!



:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: اشتراک جنسی, افلاطونِ الهی, جمهوری افلاطون, فلسفه و عرفان, محمد حسن لطفی, نقد تصوف, نقد عرفا, نقد عرفان, نقد فلسفه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392
دانلود کتاب «فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام» به قلم مهدی نصیری

دانلود کتاب «فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام» به قلم مهدی نصیری

علاقه مندان به نقد فلسفه  می توانند متن کتاب « فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام » به قلم مهدی نصیری را از لینک زیر دانلود نمایند:

 

www.ebnearabi.com/wp-content/uploads/2011/10/falsafeh-nasiri.rar



:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب «فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام» به قلم مهدی نصیری,
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 10 فروردين 1392

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.